Friday, May 8, 2009

Penggenalan Berkaitan Cat Kereta Anda

Pengenalan
Salam buat semua…
Terlebih dahulu penulis ingin mengucapkan ribuan syukur ke hadrat ilahi kerana berjaya jugak membina sebuah blog yang tak seberapa ini. Tapi penulis harap dengan adanya blog ini dapat la penulis berkongsi pergetahuan dan pengalaman dengan pembaca sekalian dalam bidang penjagaan kereta yang sememangnya dah lama menjadi hobi dan juga sumber pendapatan penulis.
Soalan 1: Kalau nak kete berkilat, jom pegi polish…..betul ke?
Ok…first sekali kalau ditanya apa itu polish kereta, apakah yang akan terbayang di fikiran anda? Hrmm…mungkin ada di antara anda yang akan terbayang pusat-pusat polishing kereta kat basement shopping complex atau pun mungkin auto spa eklusif yang akan membuatkan anda berfikir dua kali sebelum pergi bertanyakan harga servis mereka. Dan terakhir sekali tak lupa juga kepada mereka yang suka DIY polish kereta sendiri.
Lepas tu mungkin kita akan teringat pulak pasal berapa layer polish yang mereka tawarkan. Ada yang kata buat 3 layer, 4 layer la, 5 layer dan kadang-kadang 10 layer pun ada. Tapi berdasarkan pengalaman penulis kalau betul-betul punya polishing maximum cuma ada 3 layer sahaja tidak termasuk waxing atau coating…tak lebih dari itu. Itu pun bergantung kepada keadaan cat. Dan kalau buat 3 layer polishing, itu untuk sama ada cat yang memang dah banyak calar atau pun untuk kereta yang baru lepas cat sebab nak buang sampah (Dirt) atau cat leleh (Dripping) semasa proses mengecat dan juga untuk meratakan kulit cat yang kasar (Orange Peel).
Memang tak dapat dinafikan bahawa proses polishing adalah penting untuk mengembalikan seri cat kereta yang sudah pudar mahupun untuk menghilangkan kesan calar kecil. Ia juga sesuai untukmenghilangkan kesan swirl mark atau lebih senang dikenali sebagai kesan pusaran akibat proses polishing yang terdahulu mahupun akibat kesan gosokan span yang kotor semasa mencuci kereta. Perlu diingat juga disini bahawa tuala yang digunakan semasa mengeringkan air selepas mencuci kereta juga boleh mengakibatkan kesan calar halus pada cat kenderaan anda jika tuala itu kotor,kasar atau mengandungi habuk halus berpasir.
Sebelum kita pergi lebih lanjut lagi berkenaan penjagaan cat kereta, penulis rasa lagi elok kalau kita tengok dulu apakah fungsi cat kereta dan perbezaan antara Cat OEM ( Original Equipment Manufacturer ) atau senang cerita cat ori dengan Cat Refinish, atau dikenali juga sebagai Cat Respray (cat semula lepas repair eksiden atau owner saja je teringin nak tukar warna cat kereta).
Dulu penulis ada la sedikit sebanyak pengalaman bekerja sebagai Body and Paint Instructor dengan salah sebuah kilang pengeluar kereta kat Malaysia dan juga di workshop body and paint kat Jepun sebelum tu. Rasanya tak perlu lah nak sebut company mana sebab kereta ni sebenarnya brand apa pun proses pengeluarannya lebih kurang sama saja. Cuma mungkin ada pengeluar yang cuba nak cut cost, skip prosedur sana sini atau pakai material yang kurang bermutu. Tapi apa yang penulis cuba nak tekankan kat sini proses pengeluaran kereta ni lebih kurang sama saja. Disebabkan ruangan ini banyak menekankan berkenaan cat dan penjagaannya, jom apa kata kita tengok dulu apakah system cat pada kereta anda.

No comments:

Post a Comment