Saturday, May 16, 2009

Tip Penjagaan Cat Kereta

Di sini saya akan terangkan berkenaan perkara-perkara yang perlu di lakukan atau di elak untuk memastikan cat kereta kita sentiasa terlindung dari kerosakan dan tahan lebih lama :

Perlu Dilakukan:

1) Sentiasa letakkan kereta di tempat letak kereta berbumbung bagi memastikan tidak terkena pancaran matahari dan hujan.

2) Basuh kereta selepas perjalanan ke kawasan berdekatan laut untuk menghilangkan kesan garam di badan kereta.

3)Pastikan kesan tahi burung di lap serta merta jika ada di badan kereta. Sila jiruskan air terlebih dahulu jika tahi burung itu telah kering sehingga kembang,kemudian lapkan dengan tuala lembut yang basah atau kertas tissue yang telah di basahkan terlebih dahulu ( lapkan dengan perlahan-lahan bagi mengelakkan kesan calar sehingga tiada lagi kesan tahi burung di permukaan cat)

4) Sentiasa pastikan kereta anda dibasuh di tempat yang teduh..jika terpaksa membasuh kereta di bawah cahaya matahari,pastikan anda membasuh bahagian demi bahagian untuk mengelakkan kesan sabun dan juga water mark.


Perlu Dielakkan...

1) Jangan biarkan kereta anda dalam keadaan kotor dalam masa yang panjang kerana lapisan kotoran di permukaan cat akan bertindakbalas dengan elemen persekitaran (air hujan,udara..etc) dan membentuk kesan pengoksidaan seterusnya menyebabkan cat kelihatan kusam.

2) Elakkan daripada menggunakan tuala pengelap yang kotor semasa mengelap kereta anda kerana di khuatiri akan mencalarkan permukaan cat

3) Elakkan daripada hanya mengelap permukaan cat yang kotor dengan tuala pengelap lembab (basuh kereta short cut) kerana di khuatiri akan mencalarkan permukaan cat..sebaik baiknya basuh kereta dengan cara conventional.

4) Elakkan daripada membiarkan kesan najis burung pada permukaan cat kereta anda kerana ianya bersifat berasid dan sangat menghakis...sila pastikan ianya di buang dengan kaedah yg dinyatakan dalam bahagian perlu dilakukan (3) di atas.

1 comment:

  1. Salam.. bro macam mana plak kalo dah terkena tahi burung? Dah try polish tp tak hilang jugak mcm dah sebati ngan cat. Ada apa2 tips tak utk hilangkan kesan tu? Tq

    ReplyDelete